2014. január 25., szombat

Recept - szalagos fánk

Sziasztok Lányok!

A héten megkérdezte barátnőm, hogy készítenék-e február elején az ovisoknak fánkot. Elvállaltam, bár még soha nem próbálkoztam vele. Ma reggel megkértem K anyukáját, hogy csináljunk ebédre fánkot, így készültek el életem első fánkjai némi segítséggel. 

A kelt tésztáktól bevallom kicsit tartok, mert a lángos az én mumusom: többször sütöttem már, de mindig kemény lett. Ezért megijedtem, amikor a receptet tartalmazó ikonikus Horváth Ilona könyvben (tegye fel a kezét, akinek szintén ez volt az első szakácskönyv a gyűjteményében :)) azt olvastam, hogy nagyon kényes a fánk tésztája - különösen ügyelni kell arra, hogy minden eszköz és hozzávaló szobahőmérsékletű legyen. Persze anyósom megnyugtatott, hogy nem kell félni tőle, de azért mindenképpen jó volt, hogy mellettem volt és segített :).

Hozzávalók 28-30 darabhoz:
  • 1/2 kg liszt
  • 2 dkg élesztő
  • 5 dkg porcukor
  • 5 dkg vaj
  • 2 tojássárgája
  • 1 pohárka rum
  • 1 késhegynyi só
  • kb. 1/2 liter tej
  • 1 l olaj vagy 1 kg zsír a sütéshez
  • mi reszelt citromhéjat is tettünk a tésztába
Dupla adag fánkkal készültünk az ebédhez, mert négy férfit nem könnyű jóllakatni :). 

Kezdésnek elővettünk egy nagy keverőtálat (kelesztőtálat), ebbe került bele a liszt, aminek a közepébe mélyedést készítettem. Ide került a kb. 4 dl meleg tej, amibe belemorzsoltam az élesztőt és beletettem három evőkanál cukrot. Mamámtól úgy tanultam, hogy az élesztőt egy külön edénybe futtassuk fel, úgyhogy új volt nekem ez a mindent bele módszer, de mivel így is működik a kelesztés, ezért lehet legközelebb egyedül is így csinálom a kelt tésztás finomságokat (a mosogatásnál azért nem mindegy, hogy eggyel több vagy kevesebb edény van :)). A mélyedésbe került még az olvasztott margarin és a négy tojás sárgája, a citrom héja és egy kis rumaroma, na meg a só is. Először egy fakanállal kevertem el a tésztát, közben még legalább két deci langyos tejet tettünk a tésztába, mert kevésnek bizonyult az első adag. Miután nagyjából elkevertem a tésztát, következett a dagasztás. kezdetben nagyon-nagyon ragadt a tészta, kiderült, hogy mégis sok lett a tej, úgyhogy liszttel kompenzáltunk. A dagasztás sem teljesen az én műfajom, Mama már számtalanszor megmutatta mi a helyes mozdulat, most anyósom is próbált oktatni, de azt hiszem van még hova fejlődnöm. 

A tészta állagra akkor jó, ha már nem ragad az edény falára, valamint, ha belenyomod az öklöd, akkor a levegő kinyomja a kezed nyomát. Keleszteni meleg helyre tettük fél órára, de előtte még megszórtuk liszttel a tetejét. Ez idő alatt mi átmentünk a szomszéd városba sparba (na meg driftelni a parkolóba - férfiak :P), anyósom pedig előkészítette a deszkát és a nyújtófát, hogy azok is melegedjenek kicsit (tényleg mindennek szobahőmérsékletűnek kell lennie).

Fél óra után kiborítottam a lisztezett deszkára a szépen megkelt tésztát:



Akkor jó, ha szép lyukacsos. Ezután kinyújtottam a tésztát nagyjából egy cm vastagságúra. Mivel K. anyujának nincs nagyobb pogácsaszaggatója, egy pohárral szaggattam ki .



Egy magas falú serpenyőbe annyi olajat tettem, hogy a fánkok úszni tudjanak benne, szerintem megvolt a receptben írt egy literes olajfogyasztás. Egy kis fánkcafatot beletettem az olajba, amikor ez felúszott a felszínre és körülötte buborékok jelentek meg, akkor tettem bele az első 5 vagy 6 fánkot. Ezeket előtte középről indulva megnyújtogattam, ettől lesz a  közepükben a mélyedés.



A sütés már gyorsan megy: szerintem 2-3 perc kellett a fánkok egyik oldalának barnulásáig. Csipesszel forgattam őket, szerintem ezzel a legegyszerűbb fordítani a fánkokat. 

Végül néhány darabot porcukroztam és mehettek is az étkezőasztalra:





Összességében nagyon elégedett vagyok a fánkokkal. nagyon finomak lettek: én mindenképpen javaslom a tésztába a citromhéjat, mert kiérződik és kellemesen feldobja a fánk ízét.

Remélem tetszett a recept és Ti is kipróbáljátok, hiszen közeleg a farsang és vele együtt a fánkszezon. 

Viszont ha nem szeretnétek a sütéssel bajlódni vagy csak egyik nap ebédet szeretnétek rendelni, akkor figyelmetekbe szeretném ajánlani a Foodpanda internetes ételrendelő oldalt. Az oldalra kattintva csak be kell írnotok a várost, ahol tartózkodtok és ahonnan rendelni szeretnétek, majd kedvetek szerint válogatni a feldobott éttermek kínálatából. Dorogiak például három étterem közül válogathatnak, a veszprémiek jelenleg az Oli e Gino-tól rendelhetnek ilyen módon.  

Sütöttek már fánkot? Kipróbáljátok?
Szép napot Lányok!
Réka

10 megjegyzés:

  1. mmm,ki fogom próbálni, köszi a részletes útmutatót! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök,hogy tetszik a recept :-) sok sikert az elkészìtéshez:-)!

      Törlés
  2. Nagyon jól néznek ki! Majd sort kerítek rá és megcsinálom! :) :)
    Az én lángos receptem, ha gondolod próbáld ki :)
    - 1 dl tej
    - 2,5 dl víz
    - 1 csapott tk só
    - 2 tk cukor
    - 0,5 kg liszt
    - fél cs élesztő

    Eddig ezzel a recepttel nekem mindig sikerült, de nagyon sok lesz belőle, szóval ha nem nagy családnak csinálod, akkor érdemes felezni, harmadolni. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök,hogy kipròbàlod és köszi a làngos receptet :-)

      Törlés
  3. Nagyon jó lett, megéheztem most :)
    De mi mindig rakunk a közepébe lekvárt, nutellát, vagy megcsapkodjuk egy kis csokiöntettel őket :) Ajánlom neked is :)

    VálaszTörlés
  4. Wow, nagyon jól néz ki :) Jókor írtad ezt a receptet, mert a zuram már nyaggat egy kis fánkért, szóval esélyes lesz, hogy valamikor elkészítem :)

    VálaszTörlés
  5. Nekem is egy ezer éves Horváth Ilona könyvem volt az első és meg is van még persze :) Én is tervezek majd fánkot sütni, nagyon guszták lettek a Tieid! :)

    VálaszTörlés
  6. Aa de guszta! :)
    Nekem mami csak nagyon ritkán süt fánkot, majd lehet nekiállok én!

    VálaszTörlés
  7. Ó, de nyami, egyszer ki kell próbálnom. :3

    VálaszTörlés