2015. március 18., szerda

Hajdiagnosztika #2 - A folytatás

Néhány nap híján egy hónapja írtam az első, hajammal kapcsolatos bejegyzést. Az, hogy a blogom történetében az említett bejegyzés lett az eddigi legolvasottabb cikk, valamint a visszajelzések arról, hogy mást is érint az enyémhez hasonló probléma, arra ösztönöz, hogy a továbbiakban is megosszam Veletek a saját történetem. Remélem azzal, hogy leírom hol tartok, milyen vizsgálatokon vagyok túl, segíthet abban, hogy milyen irányba induljatok el, ha meg szeretnétek találni a probléma forrását.


Amit az előző bejegyzésből kihagytam, hogy milyen termékeket javasolt/írt fel a hajdiagnosztika után a doktornő:


Étrend-kiegészítőként a Merz Spezial drazsét szedem, reggeli és vacsora után egy-egy szem a napi porció. Tele van vitaminokkal, tápanyagokkal, amik az erős haj és köröm érdekében elengedhetetlenek.
Le kellett cseréljem a kedvenc samponom  (La Roche-Posay Kerium) a Plantur 39 koffeines samponra. Ezt a sampont a változókori hajproblémákra (ami ugye hormonális eredetű) fejlesztették ki. Elsőre kicsit rosszul érintette a lelkem, hogy 27 éves koromra ilyen sampont kaptam, de ha egyszer az a problémám, hogy nem nő a hajam, akkor életkor ide, életkor oda, ez akár a megfelelő termék is lehet a problémámra. Nagyon jó véleményeket olvastam a világhálón bolyongva erről a samponról, így nagy reményeket fűztem/fűzök hozzá...Jól habzik, könnyű eloszlatni a hajon, mi több, az illata is kellemes. Hosszú hónapok óta, két hete merészkedtem el fodrászhoz, mert egyszerűen rettegek attól, hogy ez a kevés kis hajam is kihullik, persze vittem magammal a samponom, és a fodrász is nagyon dicsérte az állagát és a kezelhetőségét a terméknek, úgyhogy egy szakértő is jónak ítélte a "külsőségeket"... És mi a helyzet a belső tulajdonságokkal? Ez már más téma. Ami észrevehető, hogy nagyon puhává varázsolja a hajam és dúsabbnak is tűnik, azonban mivel ez egy speciális sampon, speciális problémára, én többet várok tőle. Azt, hogy bújjanak végre ki az apró hajacskák a fejbőröm alól...ebből gondolhatjátok, hogy még semmi változás. Nem mondom, hogy nem lettem frusztráltabb, mert de, viszont nem adom fel, addig használom, míg a várt eredmény be nem következik.
A harmadik termék az Alpicort, ami egy ecsetelő, ez vényköteles, mert szteroidtartalmú. A leírás szerint naponta kell használni, amíg a gyulladás el nem múlik a fejbőrön. Mivel nekem látszólag nem gyulladt ez a terület két hétig használtam minden este, most pedig két-három naponta masszírozom esténként a fejbőrömbe. Pozitívum, hogy nem zsírosítja a hajtöveket (köszönhetően az izopropil-alkohol és propilénglikol tartalmának), negatívum, hogy egyelőre nem látványos a változás a fejtetőmön.

A belső táplálás és helyi kezelés mellett belekezdtem az orvosi kivizsgálásokba. Nagy szerencsém, hogy Anyu kórházi alkalmazott, mert a legtöbb vizsgálatra elég hamar kaptam időpontot. Illetve tavaly óta a munkahelyem szerződésben áll a Medicoverrel, így már a Nyugatinál lévő Eiffel-klinika "vendégszeretetét" is kipróbálhattam. 

Elsőként nőgyógyászhoz mentem, aki elsorolta, hogy miért nem vagyok a tipikus PCO beteg (mert nem szőrösödöm olyan helyeken, ahol nőként nem kéne, mert nem vagyok elhízva, mert fogamzásgátlót szedtem egészen egy hónappal ezelőttig, stb. Persze ő is fogta a fejét, hogy már megint egy PCO-gyanús nőt küldtek hozzá a kedves kollégák. Végül ő elküldött inzulin rezisztenciás vérvételre, valamint kismedencei ultrahangra. A hormonok vizsgálatának egyelőre nincs értelme, mert három hónap, három ciklus, mire újra egyenesbe jönnek a hormonjaim a 9 évig tartó hormonmanipuláció után.

Második utam egy belgyógyászhoz vezetett (ő volt az első medicoveres orvos, akivel találkoztam). Elmondtam neki is mi a problémám, én nem tudom hol tartják az orvosok a fülüket, de végül neki is az maradt meg, hogy hullik a hajam. DE NEKEM NEM HULLIK A HAJAM, mert már 3 éve kihullott, hanem NEM NŐ VISSZA! De mindegy is, írják ezt, ha nekik ez tetszik. Végül egy egész felsőtestre kiterjedő nyirokcsomó, szív, vese, stb. vizsgálaton estem túl, kaptam beutalót hasi ultrahangra, plusz vérvizsgálatként pajzsmirigy-működést és a szegment-valamint limfocitaszám kontrollját írta elő.

Az UH vizsgálatokon múlt héten estem túl. Hétfőn volt a kismedencei ultrahang, ahol azon kívül, hogy megtudtam, nincsenek cisztáim (ezek még kialakulhatnak a gyógyszer elhagyása és a hormonok normalizálódása után, de remélem, nem fognak), információt kaptam arról, hogy a jobb petefészkem lustább, mint a bal, és megtudtam azt is, hogy a hátrahajló méhnyak nem is olyan vészes teherbeesés szempontjából, mint amennyire korábban ijesztgettek vele :)
A hasi ultrahangnál a legmeglepőbb az volt, hogy meleg volt a gél, amit a hasamra nyomtak :). Szerencsére elváltozás a hasamban sem található, sem epekő, sem vesekő, a lépem és a májam megfelelő méretű (bár ez utóbbiban az egyetemi évek bulijai után nem reménykedtem), stb.
Ezeknek természetesen nagyon örülök, de közelebb nem kerültem a megoldáshoz, ami a hajamat illeti.

Tegnap voltam endokrinológián. Gondolhattam volna, hogy mivel a hormonjaim még nem teljesen önmaguk, az endokrinológus (hormonokra specializálódott belgyógyász) sem tud semmit mondani azon kívül, hogy május végén menjek vissza konzultációra. Viszont! Egyszer élünk alapon neki is megmutattam a februári vérképemet és kiemeltem, hogy a szegment és a limfocita értékek kiesnek a normál tartományból (szegment alacsonyabb, sokkal;  a limfociták pedig magasabb százalékban vannak jelen a véremben, mint kellene). Persze jött a szöveg, hogy volt egy kis gyulladás a szervezetemben.

Én: Doktor Úr, de nekem mindig eltérnek ezek a paraméterek. Mivel veszélyes üzemben dolgozom, fél évente kötelező a vérvizsgálat, és már vagy három kivizsgálás óta eltérnek ezek az értékek.
Dr: Ön veszélyes helyen dolgozik?
Én:  ... -sel foglalkozó veszélyes üzemben.
Dr: Ez mindent megváltoztat.

Végre, sikerült. A sok süket fül után egy meghallotta, hogy szerintem nem normális, hogy a fehérvérsejtjeim nem az igaziak. 
A következő állomás tehát a haematológia. Talán ez az, amitől leginkább félek, nem a vérvétel(ek)től, mert ezt már megszoktam, hanem, hogy mit silabizálnak majd ott ki... (na jó, igazából a kismedencei ultrahangtól is féltem, de mivel már túl vagyok rajta és nem fájt, kell valami újabb aggodalom).

A haematológia mellett fül-orr gégészeti vizsgálatot és fogászati panoráma röntgent is javasolt az endokrinológus, mert itt is lehetnek gócok, amik alattomosan megbújnak a szervezetben és olyan tüneteket produkálnak, mint hajhullás, hajtömeg-vesztés, kiütések szerte a testen, s a többi. Természetesen ezekre a vizsgálatokra is elmegyek, szeretnék a dolog végére pontot tenni, hogy végre teljes erőbedobással tudjak a szakdolgozatra és az esküvőre összpontosítani.

Összefoglalva a hosszú mondandómat: az eddig előírt vizsgálatok és konzultációk (hasi- és kismedencei UH, nőgyógyászati, belgyógyászati, endokrinológiai megbeszélések) nem voltak haszontalanok, hiszen kiderült, hogy nagyjából rendben vagyok, azonban a hajproblémám még nem oldódott meg, így addig nem nyugszom, míg a végére nem érek a dolognak és ki nem derül mi okozza a panaszomat. Sok vérparaméter vizsgálata is hátra van még, többek között az IR, a pajzsmirigy működés, valamint május végén a hormonvizsgálatok, továbbá biztos vagyok benne, hogy a haematológus sem fog vizsgálat nélkül hagyni.

Éppen ma volt esedékes a fél éves munkahelyi vérvizsgálat. Kíváncsi vagyok, hogy másfél hónap alatt mennyit változtak a paraméterek, és ezzel együtt a belgyógyász által kért szegment-ellenőrzés mit mutat majd.

Köszönöm, ha elolvastátok a bejegyzést. Ha észrevételetek, gondolatotok, tapasztalatok van a témával kapcsolatban, kérlek ne tartsátok magatokban, beszéljünk róla, segítsünk egymásnak.

Szép estét, jó éjszakát kívánok!
Réka


6 megjegyzés:

  1. Brutális. Mondjuk a góckutatás elég átfogó dolog sajnos. Én még csak az elején tartok. Bár nem a hajam miatt. Amúgy én hiszek abban, hogy minden pszichés eredetű...amik a szerv elváltozásokhoz vezetnek. Nyilván kell az orvosi segítség, de lehet hogy a lelkeddel is kellene kicsit többet foglalkoznod :) Viszont kitartás, gondolok rád, és várom a fejleményeket!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Eleni. Én is érzem, hogy kezdenem kell magammal valamit, kezdetnek a húsvéti hétvégén kisit elutazunk kettesben párommal.

      Törlés
  2. Én is végighallgattam anno a hormonproblémáimra laikusoktól, hogy hát biztosan PCO-s vagyok...mindenkire rámondják mostanában már. Haláli amúgy, hogy egy látszólag ennyire egyszerű probémára ilyen nehéz megtalálni a megoldást, meg eleve azt, hogy mi okozza...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Amikor először voltam a problémámmal nőgyógyásznál, megmondta kerek-perec, hogy a legtöbb esetben nem derül ki mi a hajvesztés oka...Én tuti nem nyugszom addig, míg nem kezd visszanőni a hajam, úgyhogy reszkessetek orvosok, tőlem nem lesz nyugtotok :)

      Törlés
  3. Nekem is most kezdetét veszi egy hasonló procedúra (sajnos újra) . Fogytam -25kg-ot, a hajam csomókban hullot hosszú hónapokig, elküldtek vérvételre, háziorvosom vashiányra gyanakodott, vérképem tökéletes, elküldött hasi UH-ra, ott kiderült, hogy a méhemben és a petefészkeimben ciszta van, vagyis UH-n a doki elégé rám ijesztett mert mondta,hogy ami a méhemben van, arról nem tudja megmondani, hogy pontosan mi az minél előbb menjel el nőgyógyászhoz, nehogy más legyen ott, elmentem nődokihoz, mondta semmi porbléma ezek miatt nem kell aggódnom, nagy eséllyel felfognak szívódni, a havi problémámmal nem volt gond, így most kell majd visszamennem hozzá kontrollra. Oké, visszamnetme háziorvosomhoz, hogy ciszta probléma kihúzva, de a hajhullásom továbbra is változatlan, ő nem értette, hogy a nőgyógyász miért nem kért hormonvizsgálatot, akkor jött a következő lépés a bőrdoki, ő nekem is ezt az Alpicort oldatot írta fel, szépen visszafogtam a hullást, teljesen nem szűnt meg, de a negyedére lecsökkent. kb. 2hónapja fogyott el az oldat, de most megint rákezdett a hullás. :( Komolyan teljesen elvagyok keseredve, hogy a dús, szép, hosszú erős hajmból mi lett, hullik és tiszta töredzett .( Remélem nálam is kiderül már, hogy mi van.!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remélem, hogy megoldódik a problémád, és újra egészséges és szép lesz a hajad! Szerintem mindenképpen erőltesd a hormonvizsgálatot, ha van a környékeden endokrinológus, szerintem érdemes vele konzultálni.

      Törlés